вівторок, 6 червня 2017 р.

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТУ ЯК ЗАСІБ СУЧАСНОГО ІНСТРУМЕНТАРІЯ ВЧИТЕЛЯ – СЛОВЕСНИКА

Анотація. В даній статті йдеться про те, що кожен з етапів вивчення літературної теми має різні цілі і завдання, якими і визначається відбір матеріалу, що дозволяє їх реалізувати, а використання Інтернету стимулює процес розвитку інтелектуальних здібностей і самостійного критичного мислення учнів, надаючи масу додаткової інформації.

«…Учитель повинен свідомо йти в ногу з сучасністю, пройматися і надихатися силами, що пробудилися в ній. Жалюгідна кожна людина, що відстала від свого часу; поява ж учителя молоді, який сам живе в минулому, викликає лише співчуття всіх людей, які живуть у ногу із своїм часом і мислять суголосно зі своїми сучасниками».
 А. Дістєрвег.
 Для того, щоб досягти значних успіхів у своїй практичній діяльності, сучасний учитель повинен вміти правильно використовувати принципи і методи педагогічної технології, вміло користуватись показниками та інструментарієм впливу на особистість дітей, а це - міміка, жести, ритміка, пози, голос, лексика вчителя. Тому вчитель задає спрямованість у вихованні учнів усім своїм способом життя.
Сучасний учитель, на мою думку, має бути фахівцем, гуманістом, досвідченим читачем, який не просто передає свої знання учням, а й формує мислячу особистість. Проте, учитель повинен шукати такі засоби, які допомагали б розвиватися творчій, пізнавальній діяльності учнів, а не надавати матеріал у готовому вигляді, адже, за словами А. Дістервега, "…поганий учитель подає готову істину, гарний – вчить її шукати".
Саме тому велика увага приділяється питанням впровадження сучасних інструментарій у роботу вчителя – словесника.
Кожен творчий вчитель готуючись до уроку постійно ставить перед собою питання: «Як прищепити дітям любов до літератури? Як допомогти проникнути в задум поета, відчути всю красу і чарівність художнього слова?»
Питанню використання Інтернету в школі вже кілька років приділяють увагу фахівці самого різного рівня. Всі вони одностайно сходяться на думці, що Інтернет стимулює процес розвитку інтелектуальних здібностей і самостійного критичного мислення учнів, надаючи масу додаткової інформації.
Кожен з етапів вивчення літературної теми має різні цілі і завдання, якими і визначається відбір матеріалу, що дозволяє їх реалізувати. Знайомство з історичною епохою вимагає широкого залучення документальних матеріалів, що характеризують певний часовий період. Вивчення біографії письменника пов'язане з літературними екскурсіями, пов'язаними з життям і творчою діяльністю письменника або поета. Атмосферу життя письменника передадуть фотографії його самого, рідних, друзів і сучасників. Читання і аналіз художнього твору виявляться більш ефективними, якщо учні зуміють зазирнути у творчу лабораторію письменника, почують фрагменти текстів у виконанні кращих майстрів художнього слова. Звуковий супровід може бути представлено тематично близькими музичними творами. 
Програмою передбачені теми, орієнтовані на вивчення літератури у взаємодії із суміжними видами мистецтв: образотворче, сценічним, музичним і т.д. У презентації включаються уривки художніх творів, репродукції тематично близьких картин, ілюстрації, фотографії, сцени з вистав та кінофільмів, поставлених або знятих за драматичними творами, музичні фрагменти - тобто в одному медіа-продукт розміщена велика інформація, що дозволяє розглядати творчість письменника в широкому культурному контексті. Розробки-презентації, доповнені ілюстративним матеріалом, підвищують інтерес до досліджуваних тем, рівень сприйняття матеріалу і стійкої уваги учнів.
Переваги використання електронних інструментаріїв:
·                     збільшується обсяг опрацьованого на уроці матеріалу за рахунок заощадження часу;
·                     розширюються можливості застосування диференційованого підходу в навчанні;
·                     індивідуалізується процес перегляду (повтор, докладне вивчення кадру, його зупинка тощо);
·                     підвищується мотивація навчання, створюється позитивний настрій, активізується самостійна діяльність учнів.
Однією з оптимальних і приступних для вчителя форм використання цих технологій на уроках світової літератури є створення презентацій за допомогою комп’ютерної програми MICROSOFT POWER POINT, яка  є універсальним інструменталізм  й може бути застосована в будь-якому класі на уроці будь-якого типу.
Комп`ютерна презентація – це файл, який складається з кадрів або слайдів, розміщених у певній послідовності. Ці слайди можна не тільки виводити на екран комп`ютера або спеціального проектора в ході виступу, але і надрукувати на папері або прозорій плівці. Переваги такої презентації очевидні:
·                     послідовність викладу. За допомогою  слайдів, що змінюють один одного на екрані, утримати увагу аудиторії набагато легше, ніж бігаючи  з указкою між розвішених плакатів;
·                     відмінність від звичних слайдів, що пропускаються  через діапроектор, полягає в тому, що комп`ютерні слайди дозволяють швидко повернутися до будь-якого  з уже розглянутих питань або  зовсім  змінити послідовність викладу;
·                     мультимедійні ефекти. Слайд презентації – це не просто  зображення. У ньому, як і в будь-якому  комп`ютерному документі, можуть бути елементи анімації, аудіо- та відео фрагменти.
Таким чином, сучасний урок літератури є не тільки ланкою в навчальному процесі, але перетворюється на високотехнологічний процес. 

Бібліографія

1.                 Гуляко, Є.М. Нові педагогічні технології: розвиток художнього мислення і мови на уроках літератури: метод. посібник / О.М. Гуляко. - М.: Дрофа, 2006. - 172 с. 
2.                 Іванова, Ю.В. Інформаційні комп'ютерні технології у викладанні літератури / Ю.В. Іванова / / Актуальні питання літературознавства та методики викладання літератури: зб. наук. тр. - Саранськ: морди. держ. пед. ін-т., 2007. - С.40-42. 
3.                 Іванова, Ю.В. Інформаційні комп'ютерні технології у викладанні літератури / Ю.В. Іванова / / Актуальні питання літературознавства та методики викладання літератури: зб. наук. тр. - Саранськ: морди. держ. пед. ін-т., 2007. - С.40-42. 


Немає коментарів:

Дописати коментар