Анотація. В даній
статті йдеться про те, що кожен з етапів
вивчення літературної теми має різні цілі і завдання, якими і визначається
відбір матеріалу, що дозволяє їх реалізувати, а використання Інтернету стимулює
процес розвитку інтелектуальних здібностей і самостійного критичного мислення учнів, надаючи масу
додаткової інформації.
«…Учитель повинен
свідомо йти в ногу з сучасністю, пройматися і надихатися силами, що пробудилися
в ній. Жалюгідна кожна людина, що відстала від свого часу; поява ж учителя
молоді, який сам живе в минулому, викликає лише співчуття всіх людей, які
живуть у ногу із своїм часом і мислять суголосно зі своїми сучасниками».
А. Дістєрвег.
Сучасний учитель, на мою думку, має бути фахівцем,
гуманістом, досвідченим читачем, який не просто передає свої знання учням, а й
формує мислячу особистість. Проте, учитель повинен шукати такі засоби, які
допомагали б розвиватися творчій, пізнавальній діяльності учнів, а не надавати
матеріал у готовому вигляді, адже, за словами А. Дістервега, "…поганий
учитель подає готову істину, гарний – вчить її шукати".
Саме тому велика увага приділяється питанням впровадження сучасних
інструментарій у роботу вчителя – словесника.
Кожен творчий вчитель
готуючись до уроку постійно ставить перед собою питання: «Як прищепити дітям любов до літератури? Як допомогти
проникнути в задум поета, відчути всю красу і чарівність художнього слова?»
Питанню використання Інтернету в
школі вже кілька років приділяють увагу фахівці самого різного рівня. Всі вони
одностайно сходяться на думці, що Інтернет стимулює процес розвитку
інтелектуальних здібностей і
самостійного критичного мислення учнів, надаючи масу додаткової інформації.
Кожен з етапів вивчення
літературної теми має різні цілі і завдання, якими і визначається відбір
матеріалу, що дозволяє їх реалізувати. Знайомство
з історичною епохою вимагає широкого залучення документальних матеріалів, що характеризують певний часовий період. Вивчення
біографії письменника пов'язане з літературними екскурсіями,
пов'язаними з життям і творчою діяльністю письменника або поета. Атмосферу життя письменника передадуть фотографії його самого,
рідних, друзів і сучасників. Читання і аналіз художнього твору виявляться більш
ефективними, якщо учні зуміють зазирнути у творчу лабораторію письменника,
почують фрагменти текстів у виконанні кращих майстрів художнього слова.
Звуковий супровід може бути представлено тематично близькими музичними творами.
Програмою передбачені теми, орієнтовані на вивчення літератури у взаємодії із суміжними видами мистецтв: образотворче, сценічним, музичним і т.д. У презентації включаються уривки художніх творів, репродукції тематично близьких картин, ілюстрації, фотографії, сцени з вистав та кінофільмів, поставлених або знятих за драматичними творами, музичні фрагменти - тобто в одному медіа-продукт розміщена велика інформація, що дозволяє розглядати творчість письменника в широкому культурному контексті. Розробки-презентації, доповнені ілюстративним матеріалом, підвищують інтерес до досліджуваних тем, рівень сприйняття матеріалу і стійкої уваги учнів.
Програмою передбачені теми, орієнтовані на вивчення літератури у взаємодії із суміжними видами мистецтв: образотворче, сценічним, музичним і т.д. У презентації включаються уривки художніх творів, репродукції тематично близьких картин, ілюстрації, фотографії, сцени з вистав та кінофільмів, поставлених або знятих за драматичними творами, музичні фрагменти - тобто в одному медіа-продукт розміщена велика інформація, що дозволяє розглядати творчість письменника в широкому культурному контексті. Розробки-презентації, доповнені ілюстративним матеріалом, підвищують інтерес до досліджуваних тем, рівень сприйняття матеріалу і стійкої уваги учнів.
Переваги використання
електронних інструментаріїв:
·
збільшується
обсяг опрацьованого на уроці матеріалу за рахунок заощадження часу;
·
розширюються
можливості застосування диференційованого підходу в навчанні;
·
індивідуалізується
процес перегляду (повтор, докладне вивчення кадру, його зупинка тощо);
·
підвищується
мотивація навчання, створюється позитивний настрій, активізується самостійна
діяльність учнів.
Однією з оптимальних і приступних
для вчителя форм використання цих технологій на уроках світової літератури є
створення презентацій за допомогою комп’ютерної програми MICROSOFT POWER POINT,
яка є універсальним інструменталізм й може бути застосована в будь-якому класі на
уроці будь-якого типу.
Комп`ютерна презентація – це файл, який складається з
кадрів або слайдів, розміщених у певній послідовності. Ці слайди можна не
тільки виводити на екран комп`ютера або спеціального проектора в ході виступу,
але і надрукувати на папері або прозорій плівці. Переваги такої презентації
очевидні:
·
послідовність
викладу. За допомогою слайдів, що змінюють один одного на екрані,
утримати увагу аудиторії набагато легше, ніж бігаючи з указкою між
розвішених плакатів;
·
відмінність
від звичних слайдів, що пропускаються через діапроектор, полягає в тому,
що комп`ютерні слайди дозволяють швидко повернутися до будь-якого з уже
розглянутих питань або зовсім змінити послідовність викладу;
·
мультимедійні
ефекти. Слайд презентації – це не просто зображення. У ньому, як і в
будь-якому комп`ютерному документі, можуть бути елементи анімації, аудіо-
та відео фрагменти.
Таким чином, сучасний урок літератури
є не тільки ланкою в навчальному процесі, але перетворюється на
високотехнологічний процес.
Бібліографія
1.
Гуляко, Є.М. Нові педагогічні технології: розвиток художнього мислення і мови на уроках
літератури: метод. посібник / О.М. Гуляко. - М.: Дрофа, 2006. - 172 с.
2.
Іванова, Ю.В. Інформаційні комп'ютерні технології у викладанні літератури / Ю.В.
Іванова / / Актуальні питання літературознавства та методики викладання
літератури: зб. наук. тр. - Саранськ: морди. держ. пед. ін-т., 2007. - С.40-42.
3.
Іванова, Ю.В. Інформаційні комп'ютерні технології у викладанні літератури / Ю.В.
Іванова / / Актуальні питання літературознавства та методики викладання
літератури: зб. наук. тр. - Саранськ: морди. держ. пед. ін-т., 2007. - С.40-42.
Немає коментарів:
Дописати коментар